Matematik didaktik

En blogg för växande vetande

Diskussion om skolmatematiken

6 kommentarer

I inlägget Sverker Lundin: Skolmatematiken på Skola och Samhälle så argumenteras det friskt mot värdet av ”skolmatematik”. Jag kan inte annat än att använda lite av kursmaterialet och gå i kraftigt svaromål mot författaren.

Intressant argumentation men tar man exempelvis sin avstamp i Mathematics in society av Mogens Niss kan man komma djupare än diskrepansen mellan elevernas behov och omedelbara nytta kontra det som kallas ”skolmatematik”. ”Skolmatematik” blir då ett begrepp som tillför ytterst lite och dessutom kan det  förleda oss till att tro skolans matematik är något annat än den matematik som vi har oändlig nytta av i samhället. Detta är inte alls sant utan problemet är ett annat.

Matematikens användning är i stort sett alltid dold för den ytliga betraktaren. En typisk statistisk undersökning innefattar användning av en oerhörd mängd matematisk kunskap men det presenteras som en procentsats för varje parti eller vad det nu handlar om. Kanske är det någon som diskuterar om förändringarna hamnar inom felmarginalen men aldrig djupare. Det samma gäller kodningsalgoritmer för datorkommunikation, klockor och FCA för kemiska processer. Många har nytta av matematiken men få ser att det är matematik de använder.

Det betyder att man skulle kunna argumentera för att skolans matematik skulle kunna inrikta sig på att odla fram ett antal matematiska experter och lite allmän numeriska färdighet hos övriga. Vad Mogens Niss argumenterar för är att då matematiken är helt avgörande för mängder av beslut i vårt samhälle så kan vi inte bli utlämnade till ett fåtal experter, utan istället behöver vi vara ganska många som åtminstone har en susning om vad experterna talar om. Något annat vore ett kraftigt hot mot demokratin.

Annonser

6 thoughts on “Diskussion om skolmatematiken

  1. Hos web-tidningen Skola och Samhälle publicerar tidigare lärarutbildaren Per-Acke Orstadius följande angrepp på Matematiken.

    http://www.skolaochsamhalle.se/skolpolitik/per-acke-orstadius-satt-stopp-for-matematikmaffian/

    Jag kommenterar så här:

    Det kunskapsförakt som förs fram i den här artikeln är rent förskräckande, varför måste så starka uttryck som matematikmaffia ens behöva förekomma i det här forumet. Tar vi vår utgångspunkt i matematik didaktisk forskning exempelvis Mathematics in society av Mogens Niss så kan vi få en mycket fruktbarare diskussion om omedelbara nyttan för individen kontra samhällets och demokratins behov av en hög allmän kunskapsnivå.

    och så hänvisar jag till diskussionen i det här inlägget.

  2. Då kanske det vore bra att hitta vägar till att skapa sammanhang inom matematiken för våra elever så att de tydligare ser nyttan med den och hur stor del av deras värld matematik är, snarare än att göra matematik till något abstrakt och ogreppbart man sysslar med under 40 minuter tre gånger i veckan.

    • Det har du helt rätt i. Exemplen som använts visar utan tvekan att sjuksköterskan bör ha mött statistikens nytta för vårdplanering och chauffören ska ha insett alla ställen där cylinderns volym ökar förståelsen för fordonet. Den begränsade kompetensen hos mattelärare slår hårt på detta. Det var en svensklärare som drev tesen att alla lärare skulle hjälpa till att öva tillämpningen av språket i sina ämnen. Det skulle kännas bra om något liknande tillämpades för det matematiska språket.

  3. Jan,

    Jag tycker att de senaste veckornas debatt om olika ämnens existensberättigande mer liknar ett skyttegravskrig än en seriös debatt faktiskt. Den ena kräver att Matematiken ska avskaffas och den andre kräver att Humaniora ska avskaffas. Detta skyttegravskrig mellan lärare inom olika ämnen kan inte leda till annat än en katastrof för svensk skola. Vi hade en diskussion om bland annat den här Harry Potter kursen hos Zoran. Där skrev en blivande svensk lärare ett svar till dig:

    ”Som blivande svensklärare är jag överlycklig att det finns kurser om Harry Potter, Twilight och Hunger Games och jag kan tänka mig att en och annan biolog skulle bli rätt upprörda om mykologi försvinner från våra skolor. Kunskapsförakt blir inte mindre avskyvärt bara för att du vänder det från högteknologi till humaniora.”

    Det som för en kan anses vara irrelevant kan för en annan ha stor betydelse. Det borde alla kunna ställa upp på. Jag anser att kunskapsförakt är lika förkastligt oavsett om det riktar sig mot Matematik, Naturvetenskap, Samhällsvetenskap, Humaniora eller något annat ämne och anser att dessa attacker mot varandras ämnen oavsett om de kommer från samhälle och humaniora eller om de kommer från Matematik eller Naturvetenskapliga sidan måste få ett omedelbart slut. För det enda man lyckas åstadkomma är att skada skolan. /Fredrik

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s